Historien om Fole Friskole

Den 1. maj 1912 blev Fole Skole indviet.

Da blev første etape af de nuværende bygninger taget i brug. I 1955 fulgte 2. etape med bl.a. hjemkundskab, gymnastiksal og sløjd.

Fole Friskole blev oprettet d. 9. december 1996 efter at kommunal-bestyrelsen havde besluttet at lukke skolen. Herefter startede Fole Friskole i august 1997.

Skolen havde indtil da været hjemsted for byens mangeartede aktiviteter. Et enestående sammenhold og kampånd samt enighed om at bevare skolen, gav ideen til friskolen, hvor nærhed, tryghed og ansvar for hinanden, fortsat kunne være en realitet.

I 2006 stod hallen færdig. Det var Fole-borgere, der i fællesskab fik sat den på benene med frivillig arbejdskraft. Hallen der er bygget sammen med skolen, giver en fantastisk mulighed for fysisk udfoldelse i skolen året rundt.

I september 2011 kunne vi så holde fest igen, da de nye omklædnings-rum og indgangsparti blev taget i brug.

Den 1. maj 2012 kunne vi holde 100 års jubilæum, med lagkage for børnene.

Lørdag d. 12. maj 2012 var der reception og kæmpefest i hallen for Foles borgere, tidligere elever og lærere.

I slutningen af 2013 begyndte Fole Friskole at drive skole med fokus på niveautilpasset undervisning, og dette til stor glæde for både elever, forældre og ikke mindst for medarbejdere. Fole Friskole og Naturbørnehave er en skole i udvikling, men altid med det væsentlige for øje, som altid vil være og er ”den enkelte elev”.