Årsplaner Birk

Årsplan for Birk i dansk 2023/2024



Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Emne:


Analyse af litterære tekster 


Fandango 6 

Fandango 6 arbejdsbog A/B



Fandango 7  Fandango Læse og skriveguide

Fordybelsesområde: 


6 kl. 

Fortællere og synsvinkler Opbygning omkring “Tema”

Intertekstualitet Forfatterskaber Medier

Kunst og kunstværker


7 kl. 

At læse og forstå

Kommunikation i medier

Forfatterskaber

Motiv og tema

Intertekstualitet

Litteratur, et spejl af tiden

Links:



https://www.youtube.com/watch?v=NC0AgyQ_MUQ


Digital dannelse

Dansk grammatik

Opbygning og videreudvikling af den grammatiske del af dansk faget.


Derudover knyttes opgaver om at læse og fortolke multimodale tekster og medier til den grammatiske del.  

Øvelser: 


Grammatik quizzen

Ny diktat for alle

Der afholdes diktat 1 gang hver 14 dag, undtagen de uger, der er særlige dage eller øvrigt. 


Der føres løbende opsyn med elever, og de kan rykkes op eller ned i sværhedsgraden af stavning


Medier i dansk

Multimodalitet


At arbejde med medier


Hvad kan medier tilføje


Øvelser:


Søgeoptimering på nettet


Speaks


Kilder og kildekritik


Analyse af film. 

Skriftlige afleveringer

Der fremstilles 5 skriftlige afleveringer der er emnespecifikke i forhold til Fandango

 Der fremstilles 1 skriftlig aflevering der er selvvalgt.


Der fremstilles 1 “mini” projektopgave 

Øvelse: 


Projekt opgave planlægges og tidsplan fremstilles


Projektopgaven fremlægges


Disponering af tid


Inddragelse af analysemodeller, perspektivering, modalitet og intertekstualitet. 

Læsning

Eleverne skal læse 15 minutter hjemme daglig mandag-fredag

Øvelse:


Oplæsning af tekststykker på klassen. 




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål

 

 

Årsplan matematik Birk 2023/24

Emne

Fordybelsesområde

Links

Procent og brøker

Procentregning

Brøker

Anvendelse

Omregning

 

Geometri

Basis geometri

Formler og metoder

Konstruktion

 

Algebra og ligninger

Grafer og funktioner

Geometriske formler

Regler

 

Lineære funktioner

K-system

Forskrifter

 

Aflæsning og konstruktion

Det metriske system

Omregninger

Grafer og diagrammer

Geogebra

 

Færdighedsregning

Træning og afleveringer af færdighedsregningssæt

Træning og repitition af regneregler

Træning af grundfærdigheder

 

Problemregning

Læse problemorienterede matematiske opgaver

Opstilling

Informationssøgning i matematiske tekster

 


 

Historie Birk


Materiale

Fordybelsesområde


Kildekursus

Kildearbejde

Kildekritik


Søgen efter relevant indhold


Brug af indhentet data

Christian d. 4 og hans bygninger

Kronologi og sammenhæng


Historiebrug

Christian d. 4.’s bygninger og betydning for i dag


Tronfølgers opgaver og arbejde


Kongeriget Danmark og Norge

Arbejderbevægelsen

Kronologi og sammenhæng


Historiebrug

Historisk overblik og forståelse for udviklingen i perioder med kontinuitet og brud

Danmark i 1970’erne

Kronologi og sammenhæng


Historiebrug

Hverdagslivet og kulturen i 1970’ernes Danmark


Forskelle og ligheder, samt betydningen for vores hverdag.

Vilde vikinger eller bløde bønder?

Kronologi og sammenhæng


Historiebrug

Arbejde med vikingetiden


Forestillingen om hvad en viking var og udviklingen.

Sønderjyllands historie

Kronologi og sammenhæng

Sønderjyllands historie med vigtige begivenheder.


Hvad vil det sige at være sønderjysk?

Den vildeste opfindelse!

Historiebrug

Betydningsfulde opfindelser gennem historien, samt den betydning de har for udviklingen og vores hverdag i dag.

Danskhed

Historiebrug


Kildearbejde

Hvad er danskhed


Nationale symboler


Forskellige syn på danskhed


 

 

 

Årsplan for engelsk i Birk 

Undervisningen i engelsk understøtter elevernes receptive og produktive kompetencer, dvs. at der arbejde med at udvikle både de receptive færdigheder; lytte og læse sprog, samt de produktive færdigheder; tale og skrive sprog. 


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Climate Change



-Focus on climate change

-Earth Overshoot Day

https://engelsk.gyldendal.dk/culture/spot-on/climate-change


https://engelsk.gyldendal.dk/culture/spot-on/earth-overshoot-day


What’s cooking?

-A Square Meal 

-In a Nutshell 

-Spill the Beans 

-Food for Thought 

https://engelsk.gyldendal.dk/topics/whats-cooking


Social Media

- Going Online 

- Online Addiction 

- Web Celebs 

- Digital Footprints

https://engelsk.gyldendal.dk/topics/social-media


Water Worlds

-Lost Worlds

-Disappearing Ships

-Underwater Treasure

-Water Wonders

https://engelsk.gyldendal.dk/topics/water-worlds


Undercover

-Life as a Spy

-Secret Societies 

-Cracking Codes 

-Station X 

https://engelsk.gyldendal.dk/topics/undercover


Grammy

-Focus on grammar



Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



+ Årsplan for tysk i Birk


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Einkaufen

  • tysk udtale

  • at samtale om indkøb

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/einkaufen


Der Körper

  • at lære ordene for forskellige kropsdele på tysk

  • at tale om kroppen og kropsdele på tysk

https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/koerper


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/der_koerper


Möbel

og

Mein Zimmer

  • at lære ordene for forskellige møbler på tysk

  • at beskrive indhold og aktiviteter på sit værelse på tysk

  • at bruge vendinger der angiver placering

https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/moebel


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/mein_zimmer


Weihnachten

  • at tale om hvad man ønsker sig på tysk

  • at skrive en ønskeseddel på tysk

https://tysk5-7.gyldendal.dk/laender/feiertage/weihnachten


Ich habe Geburtstag!

  • spørgeord

  • ordenstal

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/ich_habe_geburtstag


Berufe

  • at tale om forskellige erhverv på tysk

  • placering af udsagnsled i tyske sætninger

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/berufe


Ostern

  • at sammenligne danske og tyske påsketraditioner

  • ordforråd relateret til påske

https://tysk5-7.gyldendal.dk/laender/feiertage/ostern


Ein Land präsentieren

  • at finde informationer om et tysktalende land

  • at præsentere et tysktalende land med støtte i stikord og billeder

https://tysk5-7.gyldendal.dk/laender/die-laender/laender_informationen/ein_land_praesentieren


Schule

  • at beskrive ligheder mellem det danske og tyske skolesystem

  • at tale om skolens fag på tysk

  • at fortælle om et dagsforløb hjemme og i skolen

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/schule



Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål


 

 

Årsplan for kristendom i Birk


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Hvad tror vi på og hvorfor?

  • Hvad betyder ordet tro?

  • Den kristne tro

  • Andre trosgrundlag

https://portals.clio.me/dk/religion/7-10/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=244cc168-7dfe-89f2-3fd0-00c6fd5b34cd&cHash=cb3726897cc18001d72e3c985e24b85b


Fra hedning til katolik

  • Hedninge og kristne

  • Trosskiftet

  • Kristendommens historie

  • Den katolske kristendom

  • Jomfru Maria som helgen

https://portals.clio.me/dk/religion/4-6/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=b6c18ac6-5c93-4bb3-a835-d128b04d47b7&cHash=9a7cdd5f7fb9f818c93edfb3a0bceba7


Islam I

  • Islams historie

  • Pilgrimsfærd

  • Muhammed og Koranen


https://portals.clio.me/dk/religion/4-6/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=272c2021-222a-eb4c-ac96-d3d8d19009e5&cHash=d74c7882ec89046bee04e8b829bec3ad


Lignelser

  • Hvad er en lignelse?

  • Den barmhjertige samaritaner

  • Den gældbundne tjener

  • Arbejderne i vingården

https://portals.clio.me/dk/religion/4-6/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=c70eeecf-e913-4978-266a-9c19480abe0e&cHash=d810e0e839295f96fb96384a2301a040


Etik - godt og ondt

  • Hvad er etik

  • Godt og ondt som etiske begreber

  • Venskab og fjendskab

  • Jøder og samaritanere

https://portals.clio.me/dk/religion/4-6/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=389dea6e-df5d-0740-07e5-c0e47866dce2&cHash=a28759764e74207de01dd84da59b4177


Hvem er jeg?

  • Forskellige vinkler på tro

  • Tro og identitet

  • Mirakler

https://portals.clio.me/dk/religion/4-6/forloeb/show-unitplan/?unit_plan=4358860d-5f09-4582-917f-ebc70134319c&cHash=063e0d091f7aa566908ac3d47ec8676e



Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål


 

Idræt Birk


Tema

Indholdsområde

Færdigheder

Det tekniske element

Redskabsaktiviteter (Simon)

Modtagning

Bevægelsesanalyse

Udvikle egne sammensætninger

Idræt og identitet

Dans og udtryk (Simon)

Musikforståelse

Danse analyse

Koordination og koreografi

Funktionel træning

Kropsbasis (Line) 

Basisbevægelser

Kropslige elementer

Sociale og psykiske elementer

Øvelse gør mester


OL

Løb, spring og kast (Line) 

Løbeteknik

Vejrtrækning 

Kast og koordination

Stafetter

Det sunde liv


Mig og min krop

Fysisk træning (Line)

Kondi og styrke

Muskel anatomi

Opvarmnings - og træningsprogram

Teamplay og fairplay

Boldbasis og boldspil (Simon)

Boldspils områder

Teknik

Kommunikation

Spilhjulet


 

 

Årsplan for Science Birk 2023/2024



Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Energi og ressourcer

Eleverne skal lære at forholde sig til jordens ressourcer

Hvilke har vi?

Hvordan passer vi særligt på vores natur?

Hvordan kan vi selv, gøre en forskel?


Hvilken slags energi har vi på jorden. 

Energi kredsløbet. 


Drivhuseffekten


Truede dyr og planter

Geografi

Solsystemet


Hvad består vores solsystem af?
 

Hvordan fungerer de forskellige fænomener vi kan opleve på jorden?


Hvordan og hvorfor “falder” vi ikke ned af jorden?

Øvelse omkring rotation i solsystemet. 


Opgave omkring tyngdekraften. 


Fremstilling af model samt data indsamling af de enkelte planeter. 

Geografi

Landskabsdannelse
 

Naturfænomener

Øvelse omkring landskabsdannelse.


Fremstilling af vulkan (modellering)

Biologi

Biodiversitet og invasive arter


Eleverne skal arbejde med hvordan dyr og planter både på en god og en dårlig måde kan ændre vores natur. 


Øvelse, vi bygger en dæmning for at illustrere hvordan dyrene ændrer vores natur. 


Fødevareproduktion

Eleverne skal arbejde med fødevareproduktion. 

Fødevare som en ressource og som en miljøbelastning. 


Kemien i fødevarer, fødevaremærkning, og bæredygtighed

Eleverne får til opgave at undersøge et fødevaremærke. 


Fx. Fairtrade, og skal herefter fremstille en aflevering omkring mærkets fordele og ulemper. 


Overgange i naturfag

Eleverne arbejder med kemi i deres dagligdag. 

De skal have en forståelse for kemiske stoffers anvendelse i fx. fødevarer og tøj. 


Vi arbejder med tilsætningsstoffer, farvestoffer og opløsningsmidler. 


Der arbejdes ligeledes med tilstandsformer. 

Øvelse omkring opløsningsmidler. 


Øvelse omkring partikler i luften. 


Øvelse omkring tilstandsformer. 



Kroppen 

Eleverne skal have en generel forståelse for kroppens funktioner. 


Hvordan hænger kroppen sammen?


Hvad er sanserne?


Hvilke processer sker i vores krop?

Øvelse omkring lugt og smag. 


Øvelse omkring reflekser. 


Aflevering omkring kroppen. 


Forbehold for ændringer og tilføjelser. 


 

Håndværk og design Birk


Materiale

Fordybelsesområde


Coca-Cola lysestager

Håndværkforarbejdning

Grundlæggende bearbejdning af håde og bløde materialer


Fremstille produkt efter egne idéer

Pop art i 3D

Design


Håndværkforarbejdning

Arbejde med æstetisk udtryk, formsprog og farvers æstetiske udtryk

Lav et slagbat

Håndværkmaterialer


Design

Planlægge, beskrive og udfære enkle arbejdsprocesser


Grundlæggende bearbejdning af hårde og bløde materialer

Design en stol

Design


Håndværkforarbejdning

Processen fra idé til produkt


Udarbejdelse af prototype

Sy en mobilpung

Håndværkforarbejdning


Håndværkmaterialer

Teknik indenfor syning


Designe egen mobilpung

Juleværksted

Design


Håndværkmaterialer

Arbejde med bløde og hårde materialer


Kombinere forskellige materialer


Arbejde med rumlige figurer

Fra genbrug til nyt brug

Design


Håndværkmaterialer

Anvendelsesmuligheder for materialer der kan genanvendes


Eksperimentere med at fremstille et opbevaringsmøbel af genbrugsmaterialer


 

 

Årsplan for madkundskab i Birk


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Kend dit køkken

  • redskabskendskab

  • opskrifter og faglig læsning

  • opvask og basal hygiejne 

Redskabs-stafet



Bagekursus

  • forskellige dejtyper

  • hævemidler


Kost og sundhed

  • kostanbefalinger

  • kostmodeller

Madpyramiden


De 7 kostråd

Mad og medier

  • kommunikation om mad og sundhed på forskellige medier

  • digitale virkemidler i kommunikation og præsentation 

Sociale og digitale mediers fremstilling af mad og sundhed

Kød og køderstatninger


Klima-nørd bogen

  • kvalitetskriterier for fødevarer og måltider

  • produktionsforhold

  • bæredygtighed og innovation

Det brede kvalitetsbegreb


Det italienske køkken


Forløb på meremadkundskab.com: 


Verdenskøkkener - Italien 


  • madkultur

  • måltidsstruktur

  • kulturelt betingede madlavningsteknikker

https://meremadkundskab.com/2021/07/01/verdenskokkener-italien/




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



Billedkunst Birk


Emne

Fordybelsesområde

Links

Lær at tegne

Billedfremstilling

Tegninger med lys, dybde og skygge


Tegneteknikker


Fordybelse i tegneproces

Skagensmalerne

Billedanalyse

Kendskab til skagensmalerne


Lave parafrase af et skagensmaleri

Den jeg er - selvportrætter

Billedfremstilling

Lave en skildring af sig selv i flere lag


Arbejde med udtryk og personlighed


Teknikker til tredimensionelt billede

Sig det med emojis

Billedkommunikation

Fremstille digital collage i flere lag


Tilegne sig digitale billedteknikker

Kviums galleri

Billedanalyse

Kendskab til Michael Kvium og hans værker


Arbejde videre med Kviums malerstil

Fra bevægelse til skulptur

Billedkommunikation

Tegne helheder og detaljer ud fra iagttagelsesmetoder


Fremstille skulptur og fra tegning



 


 Fole Friskole & Naturbørnehave
 - et godt sted at være