Årsplaner Bøg

Årsplan for Dansk i Bøg 


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Læsning




Den første læsning 2


Den sikre læsning



LUS



Bookbites og læsekasser fra CFU

Der arbejdes med elevernes læsefærdigheder herunder afkodning og læseforståelse, samt læsehastighed.


Eleverne arbejder med faste læsebøger, mens der også suppleres med let-læsningsbøger, der passer til elevens læsetrin.


Elevernes læsningudvikling følges i LUS=læseudviklingsskema.


Eleverne laver individuelt tilpasset læsning i bøger på passende lix-tal, der understøtter deres læseudvikling.













https://bookbites.com/da/


Ny diktat for alle


Eleverne skriver diktat hver 14. dag. Her arbejdes med de 120 mest almindelige ord, endelser og vokaltrappen. 


Kopimappen

Der arbejdes med grammatik - især med fokus på endelser, herunder navneord, udsagnsord og tillægsord.


Dansk værksteder

Træningsopgaver, bl.a.

-120 ord

-puslesætninger

-hente-diktat

-samarbejde

-hastighedslæsning


Litteratur



Der arbejdes med litteratur, hvor eleverne får kendskab til tekster og genrer. 

Vi kommer bl.a. omkring:

-Jens Sigsgaard; Palle alene i verden

-Ole Lund Kirkegaard: Lille Virgil

-Astrid Lindgren: Emil fra Lønneberg, Mio, min Mio

-H.C. Andersen: Prinsessen på ærten

https://www.forstå.dk


https://forløb.forstå.dk/course/rPHg-prinsessen-p-a-aerten?portalclick=courseslibrary




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål

 

 

Årsplan for matematik i BØG 2023/2024

 Sigma 2.klasse Bog A og B

 Sigma 3.klasse Bog A og B

 Færdighedsregning 3.klasse

Supplerende kopiark fra www.legoglektie , www.gratisskole , www.gratisskole 

Mattip. Evaluering

Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Optælling og talnavne

Læse, skrive og ordne tal til 1000.

kende til positionssystemet.


Addition, subtraktion og multiplikation.

Anvende plus, minus og gange symbolerne. Kende til regnearternes hierarki.


Forberedende division

Finde det halve og kvarte af et antal ved hjælp af uddelingen.


Halve og kvarte

Kende begreberne halve og kvarte. Kunne sammensætte halve og kvarte til hele og dele hele i halve og kvarte.


Penge/ betalingskort

Kende og anvende danske sedler og mønter. Have en forståelse af brugen af betalingskort.


Geometri

Opgaver om geometri retter sig mod forståelse af geometriske former og sammensætninger af disse. 

Cirkler, rektangler, kvadrater og trekanter.


Måling og vægt

Sammenligne, ordne og beregne enheder som meter, centimeter, kilo og kilogram.


Areal

Kende arealbegrebet og enheden cm2.

Sammenligne, ordne og beregne andre figurer.


Mønstre

Lave og fortsætte mønstre med tal.


Diagrammer

Lave forskellige diagrammer og lære at aflæse diagrammer.


Samarbejde

Opleve fordelene ved at være flere om at løse opgaver.


Tid og klokken

Klokken på analog- og digital ur. Kende navne på ugedage og måneder.


Simpel sandsynlighed og tilfældighed

Simpel kombinatorik.


Yderligere områder vi kommer til at arbejde med

Vi vil i løbet af året ligeledes komme til at arbejde med spejling, terningespil, temperaturaflæsning samt søjlediagrammer.


Mattip

Supplerende kopiark

https://mattip.dk/indskoling/ 


Sigma for 3.klasse. Bog A og B

Færdighedsregning.

Supplerende kopiark. www.legoglektie , www.gratisskole , www.gratisskole 

Mattip. Evaluering

Optælling og talnavne

Læse, skrive og ordne tal, herunder decimaltal og brøker. Kende til og forstå positionssystemet.

 

 

 



Addition, subtraktion, multiplikation og division

Anvende symboler. have udviklet algoritme for addition med tierovergang, subtraktion med at låne og multiplikation. Løse hverdagsudfordringer ved hjælp af de tre regnearter.


Penge/ betalingskort

Kende og anvende danske sedler og mønter. Have en forståelse af brugen af betalingskort.

Herunder også afrunding.


Geometri


Polygoner

Opgaver om geometri retter sig mod forståelse af geometriske former og sammensætninger af disse. 

Cirkler, rektangler, kvadrater og trekanter.

Tegne og bruge polygoner.

 


Mønstre

Lave og fortsætte mønstre med tal. Eks lige, ulige og tabeller.

Symmetri, lodret, vandret, parallelforskydning, drejning osv. 


Måling og vægt

Sammenligne, ordne og beregne enheder som meter, centimeter, kilo og kilogram.

Angive afstande med decimaltal.


Omkreds og areal

Finde omkreds af areal og flader. Kende arealbegrebet og enheden cm2. Beregne arealer af andre figurer ved at dække flader.


Diagrammer.

Indsamling og registrering af data.

Arbejde med aflæsning ag pindediagrammer og søjlediagrammer.

Foretage simple undersøgelser og vise resultat ved hjælp af diagrammer og udregninger


Tid og klokken

Gengive og måle tidsrum med standardiserede enheder.


Halve og kvarte

Kende begreberne halve og kvarte. Kunne sammensætte halve og kvarte til hele og dele hele i halve og kvarte. Angive brøkdele af en figur.


Lommeregner

Anvende lommeregner til løsning af hverdagsudfordringer, hvor de fire regnearter indgår.


Færdighedsregning

Dette er et prøvesæt der er beregnet til træning og evaluering af elevens færdigheder. Der er tilstræbt en stigende sværhedsgrad.


Mattip

Supplerende kopiark

https://mattip.dk/indskoling/ 




Årsplan for engelsk i Bøg

Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Picture Book:

The Lion Inside

Work book

Colour by numbers

Word search

https://www.youtube.com/watch?v=YXtxJ5LneIM


Picture Book:

The Koala Who Could

I have, Who has

Vocabulary build

https://www.youtube.com/watch?v=VcdVsRfUbjk


Holidays:

-Halloween

-Christmas

-Easter

Activities

Creativity

Vocabulary build

https://learnenglishkids.britishcouncil.org/?fbclid=IwAR2VYGaknm6EY5Xo-B5iRkX76mWnyxzSw6FUUaHrDj9NPPC79Urr0I7QU1k_aem_Aan5_KgjJIgsbqO6TJ26KxIVpuy6EfzJdVIQa0U05myksQUg7VdG1urTaUfkzCxElds

Everyday Life:

-Seasons

-Months

-Family 

-Spare time

Vocabulary worksheets

Songs

Work books

http://xn--skolelrerlife-8fb.dk/?page_id=4919


Songs

Head, shoulders, knees and toes

The numbers song

Bingo



Games, videos eg.

Games to learn English

Sesame Street

Learning time with Timmy

Muzzy in Gondoland

Mr. Bean

https://www.gamestolearnenglish.com/


https://www.youtube.com/@LearningTimeWithTimmyOfficial


https://www.youtube.com/@muzzy2008




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



Kristendom Bøg


Emne

Fordybelsesområde

Links

Det gode liv

Livsfilosofi og etik

Arbejde med filosofi og etik i børnehøjde. 

Højtider

Kristendom

Vi tager de vigtigste højtider i løbet af skoleåret. Hvordan er de opstået og hvordan bruger/fejrer vi dem i dag?

Bibelfortællinger

Bibelfortællinger

Udpluk af Sigurds Bibelhistorier. 


Kendskab til vigtige bibelfortællinger og lignelser

Gud i kristendommen og andre religioner

Andre religioner

Hvad eller hvem er Gud?


Gud i forskellige religioner verden over. Ligheder og forskelle fra det vi kender.

Symboler

Kristendom


Bibelfortællinger

Hvilke symboler finder man i kristendommen? Hvor kan man støde på disse og hvordan bruger man dem i dag?

Ritualer

Kristendom


Bibelfortællinger

Arbejde med vigtige ritualer. Hvorfor er de opstået og hvordan fungerer de i vores hverdag?


 

 

Årsplan N/T bøg 2. og 3. klasse 2023/2024


Uge

Emne

Beskrivelse 

Mål 

34-37

Insekter 

Vi arbejder med emnet insekter.


Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk 


Vi arbejder med:

  • Fagord.

  • Levesteder.

  • Stik og bid.

  • Hvad er et insekt?

  •  Hvor kan man finde insekter?

  • Quiz om insekternes levesteder.

  • Insekter i Danmark.

  • Vi arbejder efterfølgende fokuseret med mariehønen.

  • Hvorfor insekter er vigtige.

  • Eleverne skal tegne deres eget ’superinsekt’. 



  • Jeg skal vide, hvilke kendetegn insekter har.

  • Jeg skal lære, hvor insekterne lever, og hvor jeg kan finde dem i Danmark.

  • Jeg skal have kendskab til nogle insekter, der bor i Danmark.

  • Jeg skal lære mariehønens livscyklus. 

  • Jeg skal kende til insekters vigtighed for naturen

38-41

Min krop

Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk


Vi arbejder med:

  • Min krop.

  • Mine muskler.

  • Min fordøjelse.

  • Vigtige organer.

  • Mine organer.

  • Eleven har viden om fordøjelse.

  • Eleven har viden om kroppens ydre opbygning.

  • Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst.

  • Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning.

  • Eleven har viden om fagord og begreber.

  • Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber.

43-46

Efterår og blade 

Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk 

Vi arbejder med:

  • Fagord. 

  • Efterår. 

  • Tegne hvordan træerne ser ud i de forskellige årstider.

  • Træernes blade.

  • Forskellige dele på et blad.

  • Bladenes farver.

  • Bladene på jorden.

  • Regnorme. 

  • Genkend bladene. 

  • Bladenes form.

  • Jeg skal lære, hvorfor bladene skifter farve om efteråret. 

  • Jeg skal lære, hvad der sker med bladene, når de falder af træerne og lander på jorden. 

  • Jeg skal vide, hvilke dele et blad består af.

  • Jeg skal vide, hvordan man kan kende forskel på de forskellige træers blade

47-51

Planter 

Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk 

Vi arbejder med:

  • Fagord. 

  • ’Hvad er en plante’.

  • ’Hvordan vokser en plante’.

  • Dele på en plante.

  • Hvilken del af udvalgte planter, man kan spise.

  • Hvad har en plante brug for?

  • Fotosyntesen.

  • Hvorfor planter er vigtige for jorden.

  • Jeg skal kende til de forskellige dele på en plante. 

  • Jeg skal kende til planters (solsikkens) udvikling. 

  • Jeg skal lære, hvad planter har brug for. 

  • Jeg skal have kendskab til, hvad fotosyntesen er.

  • Jeg skal vide, hvorfor planter er vigtige for os.

1-4

Vejret 

Vi arbejder med kompendier fra www.opgaveskyen.dk


Vi arbejder med:

  • Fagord.

  • Vejrudsigt.

  • Vejrtyper.

  • De fire årstider.


  • Eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger.

  • Eleven kan illustrere vejr og årstider.

  • Eleven har viden om dagslængde, temperatur og nedbør.

  • Eleven kan fortælle om sammenhænge mellem sol, døgn og årstider.

  • Eleven har viden om enkle grafer til illustration af nedbørs- og temperaturmålinger

  • Eleven har viden om en vejrudsigts formål og struktur

5-10

Dinosaurernes historie

Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/dinolaboratoriet 


Vi arbejder med:

  • Dinosaurernes historie.

  • Jordklodens forandring.

  • Dinosaurernes død.

  • Forskellige dinosaurer typer: planteædere og kødædere.

  • Dinosaurernes kroppe. 

  • Eleven kan anvende naturtro modeller. 

  • Eleven har viden om afbildninger af genstande. 

  • Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning. 

  • Eleven har viden om organismers opbygning.

  • Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.

  • Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber.

  • Eleven har viden om enkle fagord og begreber.

  • Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst.

  • Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål. 

  • Eleven bruger fagord til at beskrive dinosaurerne. 

  • Eleven kan modellere en simpel dinosaur.

11-14

Saltvand og ferskvand

Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/saltvand-og-ferskvand 

vi arbejder med:

  • To typer af vand i kredsløb.

  • Saltvand .

  • Ferskvand.

  • Forskellen på saltvand og ferskvand.

  • Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.

  • Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr.

  • Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder.

  • Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen. 

  • Eleven har viden om vejr, vands tilstandsformer og karakteristika ved lys. 

  • Eleven kan forklare hvor man kan finde saltvand og fersk vand i naturen. 

  • Eleven kan fortælle om forskel på saltvand og ferskvand.

  • Eleven får viden om vandets kredsløb.

15-18

Superdyr

Vi arbejder med et forløb om superdyr fra https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/superdyr-i-saerklasse 


Vi arbejder med: 

Superdyr i skolegården.

  • Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål.

  • Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur.

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.

  • Eleven kan anvende naturtro modeller.

  • Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning.

  • Eleven har viden om organismers opbygning.

  • Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller.

  • Eleven kan mundtligt anvende enkle fagord og begreber.

  • Eleven kan fortælle om et smådyrs superkræfter.

  • Eleven kan beskrive synlige dele ved en art.

  • Eleven kan fortælle om forskelle og ligheder mellem arter.

19-25

Ramasjang redder pindsvinene

Vi arbejder med et forløb fra dr skole: https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/ramasjang-redder-pindsvinene



  • Eleven kan fortælle om pindsvins, hvor den bor og hvad den spiser.

  • Eleven har viden om årstidernes effekt på pindsvin.

  • Eleven ved, hvordan de kan hjælpe pindsvin i naturen.


 

Ret til ændringer forbeholdes

 

Årsplan H/D bøg 2. og 3. klasse 2023-2024

Uge

Emne

Beskrivelse 

Mål 

34-38

Huler i skoven

Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/08/huler-i-skoven.pdf 


Eleverne skal bygge og konstruere huler i skoven.

Hver gruppe får udleveret snor, sav og skovl – Der må ikke saves i friske grene. 


Forløbet afsluttes med at hver gruppe, fortæller om deres hule.

  • Jeg kan samarbejde med mine kammerater om at konstruere en hule.

  • Jeg kan ved at anvende få redskaber være med til at bygge og konstruere.

  • Jeg kan vurdere min egen hule og dens egenskaber.

  • Jeg kan bruge skoven og dens materialer.


39-41

Lamper af syltetøjsglas

Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/08/lamper-af-syltetoejsglas.pdf


Eleverne ska designe lamper af syltetøjsglas (OBS søge efter syltetøjsglas.)

  • Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for givne rammer (…), og eleven har viden om skiters formål og struktur.

  • Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber og har viden om disse.

  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om dette.

  • Eleven kan lave en arbejdstegning.


43-46

Bøjler med sjæl

Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2017/05/B%C3%B8jler-med-sj%C3%A6l.pdf 

Eleverne skal hver have en bøjle. De skal lade deres fantasi få frit løb. De skal hver især designe en helt unik bøjle.

  • Eleven kan idegenerere og udvikle noget nyt ved at kombinere materialer.

  • Eleven kan skabe et produkt, der har et personligt udtryk med udgangspunkt i en bøjle og et billede.

  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om dette.

  • Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion og har viden om ideafprøvning i designprocesser.

  • Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer og har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet.

47-51

julegaver

Vi laver forskellige julegaver- Men i må vente til jul med at se dem ???? 

  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om dette.

  • Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og funktion og har viden om ideafprøvning i designprocesser.

  • Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer og har viden om funktion i relation til udførelsen af produktet.

1-3

Fastelavnskatte

Vi skal lave fastelavnskatte i filt https://www.linaa.dk/shop/diy-fastelavnskatte-15220p.html


  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om dette.

  • Eleven kan skabe et produkt.

  • Eleven kan idegenerere og udvikle noget nyt ved at kombinere materialer.


4-8

Dekorative ringbind

Vi skal arbejde med https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2020/02/Ringbind.pdf 

  • Eleven kan arbejde med design og skabe mit eget udtryk.

  • Eleven kan arbejde med forskellige teknikker og metoder til udsmykning.

  • Eleven kan redesigne et ringbind, så det får et personligt og anderledes udtryk.

9-13

Brodere

Vi skal arbejde med følgende forløb https://kreatip.dk/portfolio_page/minecraftbroderi/ 

  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet.

  • Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg og har viden om arbejdstilrettelæggelse.

  • Eleven kan brodere korssting.

  • Eleven kan brodere et motiv ved at følge en skabelon.

  • Eleven kan kombinere moderne teknologi med gamle broderiteknikker.

14-18

String art mosaik

Vi skal arbejde med string art mosaik https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2016/01/String-art-mosaik-1.pdf 

  • Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning af bløde og hårde materialer og har viden om dette.

  • Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion og har viden om kombination af materialer.

  • Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner og har viden om arbejdsbeskrivelsers formål og struktur

  • Eleven kan kombinere hårde og bløde materialer - i dette tilfælde garn, søm og træ.

  • Eleven kender til teknikken String Art.

  • Jeg kan lave en skitse og på baggrund af denne fremstille et færdigt produkt.

19-26

Biler med sjæl

Vi skal arbejde med https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/07/biler-med-sjael.pdf 

  • Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion, og eleven har viden om kombination af materialer.

  • Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk, og eleven har viden om formsprog og farvers æstetiske udtryk.

  • Eleven skal vide noget om bilens former.

  • Eleven skal kunne fremstille en arbejdstegning, som han/hun arbejder ud fra.

  • Eleven skal give sin bil et tydeligt udtryk, som han/hun kan fortælle om. 


Ret til ændringer forbeholdes 


Årsplan Bøg billedkunst 2023 - 2024

Emne/materiale

Fordybelsesområde


Alle kan tegne


Eleverne skal tegne som Picasso. Nemlig med lukkede øjne.

Alle kan tegne

Picasso

Collage

Eleverne laver collage med et selvvalgt billede Picasso har lavet.

Pablo Picasso

Collage

Vi arbejder med farvebestemt collage.


Graffiti

I dette forløb skal eleverne skrive deres navn med udgangspunkt i graffiti som kunstform.


Akvarel blade

Iagttagelsestegning.

Eleverne maler med akvarel, med udgangspunkt i årstidens blade. Former og farver.


Pynt et juletræ

Vi laver et stort juletræ, hvorpå det skal pyntes med post-it der bliver tegnet med forskellige ting på.


Julekugle

Vi skal høre julekuglens historie. Derefter laver vi vores egen julekugle.


Tørrede blomster

Eleverne tørrer selv blomster, og vi laver billeder af dem efterfølgende.


Op art

Eleverne stifter bekendtskab med kunsten at tegne mønstre. 

Bridget Riley.

Læren om stabilitet, former og balance.

Uroer der er lavet af bla. ståltråd og gamle bøjler. 

Alexander Calder. 

Fantasi-aftryk

Her skal eleverne lave aftryk af deres hånd og ud fra dette bruge fantasien til at skabe et billede med forskellige farver.


Selvportrætter

Her arbejder eleverne med selvportrætter samtidig med op art kunst.

Roy Lichtensteins

Vores kunst

Hele klassen laver et billede sammen. det skal indeholde alt det vi har arbejdet med i de forskellige forløb.




 


 

 




 Fole Friskole & Naturbørnehave
 - et godt sted at være