Årsplaner Eg

 

Årsplan for dansk i Eg 2023/2024



Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Dynamo Grundbog

Dynamo Arbejdsbog


Dynamo er vores nye grundsystem i Eg.

 

I løbet af skoleåret skal vi arbejde med tre forskellige emner fra Dynamo. Alle emnerne indeholder både fakta- og fiktionstekster med tilhørende opgaver i arbejdsbogen og på systemets website. 


Emner:

  • Et liv som hund

  • Se lige! Er det ikke…?

  • Noget om helte

https://dynamo.alinea.dk/course/rgkS-dynamo-4-klasse





Ny diktat for alle

Diktat afholdes ugentligt.

Derudover har vi hver uge en lektion, hvor eleverne arbejder med opgavesiderne til næste uges diktat. Her har de mulighed for at få forklaret opgaverne og få hjælp. 


Vild med Danmark 2

Hver uge arbejder vi med en dansk by i arbejdsbogen Vild med Danmark.


Bogen har fokus på grammatik, og samtidig berører den emner som dansk geografi, historie og samfund.


Læsning 

Børnene skal læse 20 minutter hjemme dagligt mandag-fredag.

Klassen får hver tirsdag mulighed for at gå på skolebiblioteket i dansktimen.

Alle børn skal have en frilæsningsbog i klassen. Den vil jævnligt blive brugt som ekstraarbejde.


Vi har to værklæsninger i anden halvdel af skoleåret.

Den første er bogen Selfie Simon, som vi arbejder med i januar.

Den anden er bogen Alfred og gabestokken, som vi arbejder med i maj.


Fremstilling

I løbet af året kommer vi til at arbejde med mundtlig og skriftlig fremstilling ifm. vores emner og værker. Eleverne kommer til at udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede.


Desuden skal eleverne øve mundtlig fremlæggelse.





Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål

 

 

Årsplan for EG i matematik 2023/2024



Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Matematiske kompetencer


Problem behandling


Matematisk kommunikation og hjælpemidler


Sigma 4

Sigma 5

Modellering og matematiske modeller


Symbolbehandling


Brug af CAS programmer

Links/øvelser:


Forståelse for matematikkens sprog og formler



Brug af matematiske udtryk, lommeregner og formelsamling - samt opstilling og orden

Geogebra

Geometri


Sigma 4

Sigma 5

Genopfriskning af basis geometri Rumfang

Systematik i matematikken



Links/øvelser: 


Konstruktion ud fra en cirkel


GeoGebra

Statistik og sandsynlighed


Sigma 4

Sigma 5

Opstilling af statistiske hypoteser


Undersøgelse af udfald


Undersøgelse af statistikker


Fremstilling af matematiske modeller, samt bevisførelse

Links/øvelser: 



Penge og økonomi


Sigma 4 Sigma 5

Valuta


Penge

Links/øvelser:


Brug af Excel 

Algebra. funktioner  og ligninger


Sigma 4 Sigma 5

Principperne i algebra, ligninger og linære funktioner


Reducering

Talværdi

Variabler


Links/øvelser:


Opstilling, regler og graf 

fremstilling i hånd og vha. CAS/regneark


De reelle tal - talrækker og figurtal


Sigma 4

Sigma 5

Genopfriskning af de 4 regnearter Omskrivning og regnemetoder

Potens og rødder

Metersystemet

Links/øvelser:




Færdighedsregning

og afleveringer

Eleverne afleverer færdighedsregning ca. hver 3 uge. 


Eleverne modtager løbende lektier til emner, samt afsluttende opgaver efter hvert emne. 

Opgaver fra 20 til 25 i emner, eller uafsluttede opgaver til og med opg.20 i emne 


Vil altid være lektier løbende.




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



Historie Eg


Materiale

Fordybelsesområde


Fortid-Nutid-Fremtid

Kildearbejde

 Historiebrug

Hvorfor historie?


Hvordan bruger vi fortiden i fremtiden og nutiden?

Arbejde med kilder

Kildearbejde

Søgning på nettet


Hvad vil det sige at være kildekritisk? Og hvordan kan man bruge kilderne på en god måde?

De vigtigste opfindelser

Kronologi og sammenhæng

Betydningsfulde opfindelser gennem historien, samt den betydning de har for udviklingen og vores hverdag i dag.

Den sene middelalder

Historiebrug


Kronologi og sammenhæng

Danmark i senmiddelalderen


Da Norden var et rige


Fordomme og forestillinger om middelalderen

Hvad skal vi med skolen? 

Kronologi og sammenhæng


Historiebrug

Skolen og børnesynet i Danmark gennem tiden.


Sammenligne og perspektivere datiden til nutidens skolegang.

Vikingebilleder

Historiebrug

Arbejde med vikingetiden


Forestillingen om hvad en viking var og udviklingen.

Opdagelsesrejsende

Kronologi og sammenhæng


Kildearbejde

Placere de store opdagelsesrejsende i historien


Menneskets nysgerrighed på at rejse ud

 Nutiden og fremtidens opdagelsesrejsende



 

Årsplan for engelsk i Eg


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Daredevils

  • at genfortælle simple historier med egne ord

  • at skrive en beskrivelse af noget, man har set

  • grammatik: præpositioner

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/daredevils


Monster madness

  • at bruge adjektiver til beskrivelser

  • at lytte til en historie og forstå den

  • at genfortælle en historie som tegneserie

  • grammatik: adjektiver

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/monster_madness


Our senses

  • at tale om, hvad man ser, hører, smager, lugter og føler

  • grammatik: spørgende sætninger med do-omskrivning

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/senses


Christmas

  • at sammenligne juletraditioner i Danmark og USA

  • lære engelske ord og udtryk relateret til jul

  • at skrive et julekort på engelsk

  • grammatik: substantivers talbøjning

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/christmas


Schools in the UK

  • at kunne tale om skoler i England

  • at sammenligne skoler i Danmark og England

  • lære engelske lege

  • grammatik: substantiver og ordenstal

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/schools-in-the-uk


Easter

  • at genfortælle en historie med egne ord

  • at tale om forskellige påsketraditioner

  • lære engelske påskelege

  • grammatik: personlige pronominer

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/easter_4th_grade


Fairy tales

  • at læse et eventyr på engelsk

  • at kunne forstå og genfortælle et eventyr på engelsk

  • grammatik: verber i præsens og præteritum

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/fairytales


Ghosts

  • at finde verber i en tekst

  • at bøje verber i præsens og præteritum

  • grammatik: verber i præsens og præsteritum

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/ghosts


Food in the US

  • at tale om madkultur i USA

  • læse bogen: Food fuel

  • at lave et måltid fra USA

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/food-usa


https://i-bog.gyldendal.dk/4e2b875c-6680-4596-bd78-cb1744ad0a7e#/info/


Friendship

  • at læse og skrive en dagbog på engelsk

  • at bruge korrekt ordstilling i spørgsmål

  • grammatik: interrogative pronominer

https://engelsk4-6.gyldendal.dk/topics/friendship



Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål

 

 

Årsplan for tysk i Eg


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Deutsch und Dänisch

  • alfabetet på tysk

  • tyske udtaleregler

  • transparente tyske ord

  •  

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/deutsch_und_daenisch/kapitler/das_alphabet


Hallo!

  • at hilse og tage afsked

  • at præsentere sig selv 

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/hallo


1-20

og

Bis 100

  • tallene fra 0-100

  • udtale af tallene

  • opbygning af tallene

  • at fortælle sin alder

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/1_20


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/bis_100


Farben und Kleider

  • at lære tyske farver

  • at udtale faste udtryk til beskrivelse af tøj

  • at forstå betegnelser for forskellige tøjgenstande


https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/farben


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/farben_und_kleider


https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/kleider


Essen und trinken

  • at lære ord for frugter og grøntsager på tysk

  • at lære ord for forskellige mad- og drikkevarer på tysk

  • at sige hvad man kan lide


https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/essen_und_trinken


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/essen_und_trinken


Das Jahr

  • måneder og årstider

  • at tale om vejret

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/das_jahr


Weihnachten

  • tyske juleord

  • at skrive et julekort på tysk ved at bruge opgivne vendinger og sætninger

https://tysk5-7.gyldendal.dk/laender/feiertage/weihnachten


Tiere

  • at lære dyrenavne på tysk

  • at tale om kæledyr på tysk

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/tiere


Familie

  • at præsentere sin familie

  • at beskrive familiemedlemmer

https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/familie


Uhrzeit

  • at tale om hvad klokken er

  • at tale om hvornår noget foregår

https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/uhrzeit


Ein Tag in meinem Leben

  • at tale om dagligdagens rutiner

  • at fortælle om en typisk dag

https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/ein_tag_in_meinem_leben


Ostern

  • tyske påskord

  • at tale om påske på tysk

https://tysk5-7.gyldendal.dk/laender/feiertage/ostern


Kalender

  • at tale om hvilken dag noget foregår

  • ordenstal

https://tysk5-7.gyldendal.dk/sprache/wortschatz/kalender


Freizeit

  • at tale om fritidsaktiviteter og -interesser på tysk


https://tysk5-7.gyldendal.dk/themen/freizeit



Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



Kristendom eg 4. og 5. klasse

Uge

Emne

Beskrivelse 

Mål 

Uge 33: s. 4-7

Uge 34: s. 8-12

Uge 35.: s. 13-15

Liv og religion: Hellige skrifter side 4-15

Vi skal arbejde med de hellige skrifter indenfor kristendommen, hinduismen, koranen og jødedommen.


Vi skal læse bibelske fortællinger fx ’det dobbelte kærlighedsbud’.

Vi skal tale sammen i klassen/grupper og løse opgaver.

  • Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

Uge 36: s.16-19

Uge 37: s. 20-24

Uge 39: s. 25-27

Liv og religion: Ensom eller bare alene side 16-27

Vi skal arbejde med emnet ’ensom eller bare alene’. Vi skal læse, tale sammen både på klassen og i grupper og løse opgaver.


Vi skal læse Antonius, Jesus i Getsemane have, Buddha og Batimæus

  • Eleven kan i skrift og tale udtrykke sig nuanceret om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i relation til den religiøse dimensions betydning.

  • Eleven har viden om religioners og livsopfattelsers betydning for grundlæggende tilværelsesspørgsmål.

  • Eleven kan redegøre for sammenhængen mellem etiske principper og moralsk praksis i hverdagslivet og i religiøse problemstillinger.

  • Eleven har viden om værdier, normer og adfærd i etiske problemstillinger.

Uge 40: s. 28-31

Uge 41: s. 32-34

Uge 43: s. 35-38

Uge 44: s. 39-43

Liv og religion: Ritualer side 28-43

Vi skal arbejde med emner ’ritualer’. Vi skal læse, løse opgave og tale sammen på klassen og i grupper. 


Vi skal lære om forskellige måder at lave ritualer på fx religiøse ritualer, ritualer med kroppen, afrikanske ritualer. Vi skal lære om konfirmationen i Danmark og rejser til hellige steder.

  • Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

  • Eleven kan redegøre for betydninger af centrale symboler, ritualer, musik og salmer.

  • Eleven har viden om udlægninger af symboler, ritualer, musik og salmer.

Uge 45: s. 42-45

Uge 46: s. 46-49

Uge 47: s. 50-53

Uge 48: s. 54-55

Liv og religion: Hvorfor skal man tilgive? Side 42-55

Vi skal læse, løse opgaver og tale sammen på klassen og i grupper.


Vi skal læse: Jakobs kamp mod samvittigheden, David og Batseba, Prometheus og ilden, den gældbundne tjener.

  • Eleven kan i skrift og tale udtrykke sig nuanceret om grundlæggende tilværelsesspørgsmål i relation til den religiøse dimensions betydning.

  • Eleven har viden om religioners og livsopfattelsers betydning for grundlæggende tilværelsesspørgsmål.

  • Eleven kan redegøre for sammenhængen mellem etiske principper og moralsk praksis i hverdagslivet og i religiøse problemstillinger.

  • Eleven har viden om værdier, normer og adfærd i etiske problemstillinger.

Uge 49-51

Sigurd fortæller bibelhistorier: Da Jesus blev født s. 150-161

Vi arbejder med Jesus fødsel og taler om hvorfor vi holder jul.

  • Eleven har viden om hovedtræk i Det Gamle og Det Nye Testamente.

  • Eleven kan udtrykke sig om forholdet mellem Det Gamle og Det Nye Testamente.

  • Eleven kan give begrundede bud på betydningen af centrale bibelske fortællinger.

  • Eleven har viden om problemstillinger i centrale bibelske fortællinger.

Uge 1: s. 56-59

Uge 2: 2. 60-64


Liv og religion: Ansgar og kristendommen i Danmark side 56-64

Vi skal læse, løse opgaver, tale sammen på klassen og i grupper.


Vi skal læse om: vikingerne, Odin og Thor møder Jesus, Den stædige kamel, de første kirker i Danmark, Harald Blåtand gør danskerne kristne og Poppos jernbyrd.

  • Eleven kan forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.

  • Eleven kan gengive centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

Uge 3-6

Skabelsen

Vi skal arbejde med skabelsen http://www.opgaveskyen.dk/wp-content/uploads/2021/09/skabelsen-teksthaefte-1.pdf 



  • Eleven kan læse faglige tekster og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold, formål og struktur.

  • Eleven har viden om fagord og begreber og faglige teksters formål og struktur.

Uge 8-13

Påske 

Vi skal arbejde med emnet påske https://cdn.legoglektie.dk/wp-content/uploads/2022/03/Paaske-laes-og-forstaa.pdf 

  • Eleven kan læse faglige tekster og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold, formål og struktur.

  • Eleven har viden om fagord og begreber og faglige teksters formål og struktur.

  • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

Uge 14-17

Ramadan

Vi arbejder med emnet ramadan https://cdn.legoglektie.dk/wp-content/uploads/2022/03/Faglige-tekster-om-ramadan.pdf 

  • Eleven kan læse faglige tekster og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold, formål og struktur.

  • Eleven har viden om fagord og begreber og faglige teksters formål og struktur.

  • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

  • Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen.

Uge 19-22

Pinse 

Vi arbejder med emnet pinse https://cdn.legoglektie.dk/wp-content/uploads/2022/04/Faglige-tekster-om-pinse.pdf


  • Eleven kan læse faglige tekster og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold, formål og struktur.

  • Eleven har viden om fagord og begreber og faglige teksters formål og struktur.

  • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.

Uge 23-26

Islam, kristendom, jødedom, buddhisme, hinduisme.

Eleverne bliver inddelt i grupper. Hver gruppe får en religion tildelt. De skal i gruppen sammen lave en lille fremlæggelse om deres religion.

  • Eleven kan læse faglige tekster og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold, formål og struktur.

  • Eleven kan udtrykke sig om betydningen af trosvalg for menneskers handlinger og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om forudsætninger for trosvalg og tydning af tilværelsen.

  • Eleven har viden om fagord og begreber og faglige teksters formål og struktur.

  • Eleven har viden om centrale begivenheder i kristendommens historie, med særlig vægt på danske forhold.

  • Eleven har viden om de bibelske fortællingers udtryk i kulturen før og nu.


Litteratur: Liv og religion 4

Sigurd fortæller bibelhistorier

Ret til ændringer forbeholdes 

 


 

Årsplan Natur/teknik EG 2023-2024


Emne

Forbybelsesområde

Løb for livet

Vi starter med at måle puls. Hvad er det nu for noget og hvorfor. 

Hvad er godt for kroppen og hvordan holder man kroppen sund.

Vi ser små film fra hjerteforeningen

Anatomi

Hvordan ser dyrene ud indeni. Og hvordan ser mennesker ud ?

Virus

Coronavirus.

Vi skal lære hvorfor vi blev sendt hjem.

Hvorfor er virus farligt?

Madkultur før og nu

Hvorfor kan vi ikke bare spise fritter og burgere hver dag. Hvem fandt på at putte agurkeskiver i eddike. Vi skal rundt i verden og finde ud af forskellig madkultur.

Madens rejse

Vi skal finde ud af hvad der sker når vi spiser mad. Hvor bliver det af og hvad sker der.

Levesteder. Regnskoven

En regnskov er en meget gammel skov. Der er meget regn, mange forskellige planter og mange dyr.

Levesteder. Skoven

I Danmark har vi mange skove. Der er mange træer, blade, dyr og fugle. Eleverne skal lære om reder og huler i skoven.

Kroppen på vrangen

Du trækker vejret, dit hjerte slår og det hele er styret af din hjerne.

4 børn i en anden verden

Mennesker lever meget forskellig i verden.

Nogle steder er en myre i honning det bedste slik i verden.

Sunde planter

Hvorfor er det vigtigt at spise grønsager. Det skal vi lære om i dette forløb.

Mini drivhus

Vi skal lave vores eget minidrivhus, hvor vi skal så forskellige frø.





Årsplan for madkundskab i Eg


Emne/materiale

Fordybelsesområde

Links

Kend dit køkken

  • redskabskendskab

  • opskrifter og faglig læsning

  • opvask og basal hygiejne 

Redskabs-stafet



Bagekursus

  • forskellige dejtyper

  • hævemidler


Kost og sundhed

  • kostanbefalinger

  • kostmodeller

Madpyramiden


De 7 kostråd

Fødevaredeklarationer og -mærkninger

  • deklarationer og mærkningers formål og struktur

  • næringsindhold og tilsætningsstoffer


Smag og konsistens

  • De 5 grundsmage

  • konsistens-kortet

  • krydderier og tilsmagning

Blindsmagning


Fødselsdag - og andre særlige madanledninger

  • dansk måltidskultur

  • traditionel opbygning af danske måltider

  • måltidsanledninger


Skolehave


Sideløbende med alle forløb passer klassen skolehaven

  • så og plante

  • pleje og passe

  • plukke og høste

  • konservere og anvende




Årsplaner, forenklede fælles mål: 

I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod. 

Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen. 

På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte. 

Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen. 


De forenklede fælles mål kan ses her:

Fælles mål



Billedkunst EG 2023-2024

Emne/materiale

Fordybelsesområde


Kubisme

Eleverne skal arbejde med geometriske former.

Skabe collagebilleder med pap-og papir materialer.

Formgive i ståltråd og gaze gips.


Op Art

I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med kunstretningen 'Op art'. Med inspiration fra kunstneren Bridget Riley skal eleverne selv skabe op art-billeder.

Eleverne tegner billeder med dybde, bevægelse og kontrastfarver.

 

Graffiti

I dette forløb skal eleverne skrive deres navn med udgangspunkt i graffiti som kunstform.


Akvarel blade

Iagttagelsestegning.

Eleverne maler med akvarel, med udgangspunkt i årstidens blade. Former og farver.


Pynt et juletræ

Vi laver et stort juletræ, hvorpå det skal pyntes med post-it der bliver tegnet med forskellige ting på.


Pop op julekugle

Vi skal høre julekuglens historie. Derefter laver vi vores egen julekugler.


Mal som en kunstner

I dette forløb skal vi lære at “klatmale” med en rigtig kunstner.


Pablo Picasso collage

Eleverne skal skabe et ansigt med geometriske former.


Alexander Calder

Vi skal arbejde med stabilitet, farvevalg, rytme og balance.





 

 




 



 Fole Friskole & Naturbørnehave
 - et godt sted at være