Årsplaner Bøg
Årsplan for Dansk i Bøg
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Læsning Den første læsning 2 Den sikre læsning LUS Bookbites og læsekasser fra CFU | Der arbejdes med elevernes læsefærdigheder herunder afkodning og læseforståelse, samt læsehastighed. Eleverne arbejder med faste læsebøger, mens der også suppleres med let-læsningsbøger, der passer til elevens læsetrin. Elevernes læsningudvikling følges i LUS=læseudviklingsskema. Eleverne laver individuelt tilpasset læsning i bøger på passende lix-tal, der understøtter deres læseudvikling. | |
Ny diktat for alle | Eleverne skriver diktat hver 14. dag. Her arbejdes med de 120 mest almindelige ord, endelser og vokaltrappen. | |
Kopimappen | Der arbejdes med grammatik - især med fokus på endelser, herunder navneord, udsagnsord og tillægsord. | |
Dansk værksteder | Træningsopgaver, bl.a. -120 ord -puslesætninger -hente-diktat -samarbejde -hastighedslæsning | |
Litteratur | Der arbejdes med litteratur, hvor eleverne får kendskab til tekster og genrer. Vi kommer bl.a. omkring: -Jens Sigsgaard; Palle alene i verden -Ole Lund Kirkegaard: Lille Virgil -Astrid Lindgren: Emil fra Lønneberg, Mio, min Mio -H.C. Andersen: Prinsessen på ærten | https://forløb.forstå.dk/course/rPHg-prinsessen-p-a-aerten?portalclick=courseslibrary |
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Årsplan for matematik i BØG 2023/2024
Sigma 2.klasse Bog A og B
Sigma 3.klasse Bog A og B
Færdighedsregning 3.klasse
Supplerende kopiark fra www.legoglektie , www.gratisskole , www.gratisskole
Mattip. Evaluering
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Optælling og talnavne | Læse, skrive og ordne tal til 1000. kende til positionssystemet. | |
Addition, subtraktion og multiplikation. | Anvende plus, minus og gange symbolerne. Kende til regnearternes hierarki. | |
Forberedende division | Finde det halve og kvarte af et antal ved hjælp af uddelingen. | |
Halve og kvarte | Kende begreberne halve og kvarte. Kunne sammensætte halve og kvarte til hele og dele hele i halve og kvarte. | |
Penge/ betalingskort | Kende og anvende danske sedler og mønter. Have en forståelse af brugen af betalingskort. | |
Geometri | Opgaver om geometri retter sig mod forståelse af geometriske former og sammensætninger af disse. Cirkler, rektangler, kvadrater og trekanter. | |
Måling og vægt | Sammenligne, ordne og beregne enheder som meter, centimeter, kilo og kilogram. | |
Areal | Kende arealbegrebet og enheden cm2. Sammenligne, ordne og beregne andre figurer. | |
Mønstre | Lave og fortsætte mønstre med tal. | |
Diagrammer | Lave forskellige diagrammer og lære at aflæse diagrammer. | |
Samarbejde | Opleve fordelene ved at være flere om at løse opgaver. | |
Tid og klokken | Klokken på analog- og digital ur. Kende navne på ugedage og måneder. | |
Simpel sandsynlighed og tilfældighed | Simpel kombinatorik. | |
Yderligere områder vi kommer til at arbejde med | Vi vil i løbet af året ligeledes komme til at arbejde med spejling, terningespil, temperaturaflæsning samt søjlediagrammer. | |
Mattip | Supplerende kopiark |
Sigma for 3.klasse. Bog A og B
Færdighedsregning.
Supplerende kopiark. www.legoglektie , www.gratisskole , www.gratisskole
Mattip. Evaluering
Optælling og talnavne | Læse, skrive og ordne tal, herunder decimaltal og brøker. Kende til og forstå positionssystemet.
| |
Addition, subtraktion, multiplikation og division | Anvende symboler. have udviklet algoritme for addition med tierovergang, subtraktion med at låne og multiplikation. Løse hverdagsudfordringer ved hjælp af de tre regnearter. | |
Penge/ betalingskort | Kende og anvende danske sedler og mønter. Have en forståelse af brugen af betalingskort. Herunder også afrunding. | |
Geometri Polygoner | Opgaver om geometri retter sig mod forståelse af geometriske former og sammensætninger af disse. Cirkler, rektangler, kvadrater og trekanter. Tegne og bruge polygoner.
| |
Mønstre | Lave og fortsætte mønstre med tal. Eks lige, ulige og tabeller. Symmetri, lodret, vandret, parallelforskydning, drejning osv. | |
Måling og vægt | Sammenligne, ordne og beregne enheder som meter, centimeter, kilo og kilogram. Angive afstande med decimaltal. | |
Omkreds og areal | Finde omkreds af areal og flader. Kende arealbegrebet og enheden cm2. Beregne arealer af andre figurer ved at dække flader. | |
Diagrammer. Indsamling og registrering af data. | Arbejde med aflæsning ag pindediagrammer og søjlediagrammer. Foretage simple undersøgelser og vise resultat ved hjælp af diagrammer og udregninger | |
Tid og klokken | Gengive og måle tidsrum med standardiserede enheder. | |
Halve og kvarte | Kende begreberne halve og kvarte. Kunne sammensætte halve og kvarte til hele og dele hele i halve og kvarte. Angive brøkdele af en figur. | |
Lommeregner | Anvende lommeregner til løsning af hverdagsudfordringer, hvor de fire regnearter indgår. | |
Færdighedsregning | Dette er et prøvesæt der er beregnet til træning og evaluering af elevens færdigheder. Der er tilstræbt en stigende sværhedsgrad. | |
Mattip | Supplerende kopiark |
Årsplan for engelsk i Bøg
Emne/materiale | Fordybelsesområde | Links |
Picture Book: The Lion Inside | Work book Colour by numbers Word search | https://www.youtube.com/watch?v=YXtxJ5LneIM |
Picture Book: The Koala Who Could | I have, Who has Vocabulary build | https://www.youtube.com/watch?v=VcdVsRfUbjk |
Holidays: -Halloween -Christmas -Easter | Activities Creativity Vocabulary build | |
Everyday Life: -Seasons -Months -Family -Spare time | Vocabulary worksheets Songs Work books | http://xn--skolelrerlife-8fb.dk/?page_id=4919 |
Songs | Head, shoulders, knees and toes The numbers song Bingo | |
Games, videos eg. | Games to learn English Sesame Street Learning time with Timmy Muzzy in Gondoland Mr. Bean | https://www.gamestolearnenglish.com/ https://www.youtube.com/@LearningTimeWithTimmyOfficial https://www.youtube.com/@muzzy2008 |
Årsplaner, forenklede fælles mål:
I Danmark er der en lang skoletradition for, at Undervisningsministeriet fastsætter rammer for undervisningens indhold og mål (de såkaldte Forenklede Fælles Mål). Her er det op til skolen at fylde det indhold ind i fagene og benytte de pædagogiske metoder, der både lever op til den fastsatte ministerielle ramme og den gruppe af elever, undervisningen retter sig imod.
Friskolerne er ikke direkte forpligtede til at følge Forenklede Fælles Mål, men resultatet af vores undervisning skal “stå mål med” undervisningen i folkeskolen.
På Fole Friskole fortolker vi at “stå mål med” på den måde, at vi kan vælge indhold og den form, vi skønner er det bedste for helheden og den enkelte.
Vi udarbejder hvert år vores egen årsplaner for undervisningen, som underbygger de mål, der skal arbejdes efter. Disse er med til at sikre, at vi som minimum “står mål med” de samme krav, som der forventes i folkeskolen.
De forenklede fælles mål kan ses her:
Kristendom Bøg
Emne | Fordybelsesområde | Links |
Det gode liv | Livsfilosofi og etik | Arbejde med filosofi og etik i børnehøjde. |
Højtider | Kristendom | Vi tager de vigtigste højtider i løbet af skoleåret. Hvordan er de opstået og hvordan bruger/fejrer vi dem i dag? |
Bibelfortællinger | Bibelfortællinger | Udpluk af Sigurds Bibelhistorier. Kendskab til vigtige bibelfortællinger og lignelser |
Gud i kristendommen og andre religioner | Andre religioner | Hvad eller hvem er Gud? Gud i forskellige religioner verden over. Ligheder og forskelle fra det vi kender. |
Symboler | Kristendom Bibelfortællinger | Hvilke symboler finder man i kristendommen? Hvor kan man støde på disse og hvordan bruger man dem i dag? |
Ritualer | Kristendom Bibelfortællinger | Arbejde med vigtige ritualer. Hvorfor er de opstået og hvordan fungerer de i vores hverdag? |
Årsplan N/T bøg 2. og 3. klasse 2023/2024
Uge | Emne | Beskrivelse | Mål |
34-37 | Insekter | Vi arbejder med emnet insekter. Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk Vi arbejder med:
|
|
38-41 | Min krop | Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk Vi arbejder med:
|
|
43-46 | Efterår og blade | Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk Vi arbejder med:
|
|
47-51 | Planter | Vi arbejder med kompendie fra www.opgaveskyen.dk Vi arbejder med:
|
|
1-4 | Vejret | Vi arbejder med kompendier fra www.opgaveskyen.dk Vi arbejder med:
|
|
5-10 | Dinosaurernes historie | Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/dinolaboratoriet Vi arbejder med:
|
|
11-14 | Saltvand og ferskvand | Vi arbejder med et forløb fra dr skole https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/saltvand-og-ferskvand vi arbejder med:
|
|
15-18 | Superdyr | Vi arbejder med et forløb om superdyr fra https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/superdyr-i-saerklasse Vi arbejder med: Superdyr i skolegården. |
|
19-25 | Ramasjang redder pindsvinene | Vi arbejder med et forløb fra dr skole: https://www.dr.dk/skole/natur-og-teknologi/indskoling/tema/ramasjang-redder-pindsvinene |
|
Ret til ændringer forbeholdes
Årsplan H/D bøg 2. og 3. klasse 2023-2024
Uge | Emne | Beskrivelse | Mål |
34-38 | Huler i skoven | Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/08/huler-i-skoven.pdf Eleverne skal bygge og konstruere huler i skoven. Hver gruppe får udleveret snor, sav og skovl – Der må ikke saves i friske grene. Forløbet afsluttes med at hver gruppe, fortæller om deres hule. |
|
39-41 | Lamper af syltetøjsglas | Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/08/lamper-af-syltetoejsglas.pdf Eleverne ska designe lamper af syltetøjsglas (OBS søge efter syltetøjsglas.) |
|
43-46 | Bøjler med sjæl | Vi skal arbejde med et forløb fra https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2017/05/B%C3%B8jler-med-sj%C3%A6l.pdf Eleverne skal hver have en bøjle. De skal lade deres fantasi få frit løb. De skal hver især designe en helt unik bøjle. |
|
47-51 | julegaver | Vi laver forskellige julegaver- Men i må vente til jul med at se dem ???? |
|
1-3 | Fastelavnskatte | Vi skal lave fastelavnskatte i filt https://www.linaa.dk/shop/diy-fastelavnskatte-15220p.html |
|
4-8 | Dekorative ringbind | Vi skal arbejde med https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2020/02/Ringbind.pdf |
|
9-13 | Brodere | Vi skal arbejde med følgende forløb https://kreatip.dk/portfolio_page/minecraftbroderi/ |
|
14-18 | String art mosaik | Vi skal arbejde med string art mosaik https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2016/01/String-art-mosaik-1.pdf |
|
19-26 | Biler med sjæl | Vi skal arbejde med https://kreatip.dk/wp-content/uploads/2015/07/biler-med-sjael.pdf |
|
Ret til ændringer forbeholdes
Årsplan Bøg billedkunst 2023 - 2024
Emne/materiale | Fordybelsesområde | |
Alle kan tegne | Eleverne skal tegne som Picasso. Nemlig med lukkede øjne. Alle kan tegne | Picasso |
Collage | Eleverne laver collage med et selvvalgt billede Picasso har lavet. | Pablo Picasso |
Collage | Vi arbejder med farvebestemt collage. | |
Graffiti | I dette forløb skal eleverne skrive deres navn med udgangspunkt i graffiti som kunstform. | |
Akvarel blade | Iagttagelsestegning. Eleverne maler med akvarel, med udgangspunkt i årstidens blade. Former og farver. | |
Pynt et juletræ | Vi laver et stort juletræ, hvorpå det skal pyntes med post-it der bliver tegnet med forskellige ting på. | |
Julekugle | Vi skal høre julekuglens historie. Derefter laver vi vores egen julekugle. | |
Tørrede blomster | Eleverne tørrer selv blomster, og vi laver billeder af dem efterfølgende. | |
Op art | Eleverne stifter bekendtskab med kunsten at tegne mønstre. | Bridget Riley. |
Læren om stabilitet, former og balance. | Uroer der er lavet af bla. ståltråd og gamle bøjler. | Alexander Calder. |
Fantasi-aftryk | Her skal eleverne lave aftryk af deres hånd og ud fra dette bruge fantasien til at skabe et billede med forskellige farver. | |
Selvportrætter | Her arbejder eleverne med selvportrætter samtidig med op art kunst. | Roy Lichtensteins |
Vores kunst | Hele klassen laver et billede sammen. det skal indeholde alt det vi har arbejdet med i de forskellige forløb. |
Fole Friskole & Naturbørnehave
- et godt sted at være